دردونه
 
قالب وبلاگ

در قصه‌های تخیلی نیازهای عاطفی و اخلاقی کودک تأمین می‌شود. وقتی قهرمانان شخصیت‌های اغراق شده ای دارند، بخش‌هایی از شخصیت ما را بروز می‌دهند و وقتی موقعیت تخیلی به وجود می‌آید، بچه خودش را در آن موقعیت قرار می‌دهد به این ترتیب آموزش کتابخوانی از بدو تولد آغاز می‌شود و کودکان با کتاب انس می‌گیرند.
کسانی که از کودکی به کتاب‌خوانی عادت کرده باشند در بزرگسالی خواندن کتاب را رها نمی‌کنند. کارشناسان اعتقاد دارند در حال حاضر انواع و اقسام کتاب‌های مناسب کودکان در بازار وجود دارد. ضمن اینکه داستان‌های کهن ایرانی سرشار از قصه‌های زیبا برای کودکان است.


روان‌شناسان می‌گویند: والدین برای تشویق بچه‌هایشان به کتاب خواندن می‌توانند به آنها کتاب هدیه دهند. بچه‌ها در کتاب‌ها دنبال تخیل می‌گردند. آنها کمبودها و خلأهای عاطفی و نیازهایشان را بیشتر در رؤیاها تجلی می‌دهند و در کتاب‌های خاص خود دنبال مفاهیم و موارد کنجکاوی، جنگجویی و ماجراجویی می‌گردند و خواسته‌هایشان را در آنها پیدا می‌کنند. سن آشنایی با قصه و کتاب از همان خردسالی است. قدیم‌ها مادرها لالایی می‌گفتند و این کار را از بدو تولد انجام می‌دادند و حالا کتاب‌ها جای این فرهنگ شفاهی را گرفته‌اند. طبق تحقیقات روان‌شناسی قصه‌های جن و پری برای بچه‌ها جالب است. این قصه‌ها همه نوع قهرمانی دارد. دراین قصه‌ها بدی، خوبی و حادثه یافت می‌شود و شرایط طبیعی، خدا و کودک به کمک قهرمان می‌آیند. بچه‌ها تا پایان دوران نوجوانی به این نوع قصه‌ها علاقه‌مندند. از دوره جوانی تصمیم می‌گیرند علایق‌شان را به عالم فیزیکی ببرند و نوع دیگری از مطالعه را شروع کنند. با این وجود همچنان تخیل را دوست دارند. چنان که فیلم‌های پست مدرن با استقبال مواجه می‌شود.»
محققان درباره ظرفیت کودکان هنگام خواندن کتاب می‌گویند: «اندازه متن‌ها مهم است. زمان توجه بچه به قصه در هر سنی متفاوت است. این زمان در کودکی یک ربع و در دوره ابتدایی نیم ساعت است. برای بچه‌های کوچک‌تر متن هرچه ساده‌تر، موزون‌تر و خوش‌لحن‌تر و جملات کوتاه‌تر باشد، میزان توجه به آن بیشتر است.»


روان‌شناسان کودک می‌گویند: «بچه از چهار ماهگی تا چهارسالگی اطلاعات و شناخت زیادی نسبت به خود پیدا می‌کند و از دو سالگی به بعد قصه را حتی اگر برخی از لغات آن را متوجه نشود می‌فهمد و می‌توان افسانه‌ها و قصه‌های با شخصیت حیوان را برایش تعریف کرد. کتاب‌ها طبقه‌بندی و گروه‌بندی سنی دارند و بسته به هر گروه سنی کتابی خاص وجود دارد که بر اساس میزان هوش و یادگیری بچه‌ها تدوین شده. کتاب‌ها علاوه بر بعد یادگیری، حس عاطفی بچه را نیز تقویت می‌کنند و شخصیت کودک را شکل می‌دهند. ضمن اینکه بچه‌های درون‌گرا از طریق قصه و کتاب می‌توانند بهتر به بیان خودشان بپردازند.»
براساس تحقیقات علمی خواندن برای تفریح به مراتب بیش از خواندن از روی اجبار به میزان سواد می‌افزاید. این در حالی است که میزان سوادآموزی در سال‌های کودکی به نتایج مفیدتری منتهی خواهد شد.

[ ۱۳٩٠/٥/۱۳ ] [ ٢:۱۳ ‎ب.ظ ] [ مامی ]

اینم دخمل و سازش

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

 

 


[ ۱۳٩٠/٥/۱۱ ] [ ٦:٠۳ ‎ب.ظ ] [ مامی ]

ژاسمین از 3 سالگی موسیقی رو با بلز شروع کرد.بعد هم دوره فلوت رو گذروند.و یکشنبه رفتیم آموزشگاه تا هم برای ترم جدید ثبت نام کنیم وهم ژاسمین ساز انتخابی خودش رو انتخاب کنه.حدود یکسال پیش هر وقت حرف از ساز انتخابی میشد ویولون رو ترجیح میداد اما جدیدا بعد از رفتن به کنسرت سه تار رو انتخاب کرد.یکشنیه هم رفتیم ثبت نام کردیم و بعدش هم رفتیم سه تار خریدیم و ژاسمین جلسه اول کلاس سه تار رو رفت.از کلاس که برگشتیم بقدری خوشحال بود که سازش رو به هیچ عنوان دست ما نمیداد و دائم دوست داشت ساز بزنه.الانم صبح به صبح  اول میره سراغ سه تارش.

در اولین فرصت یه عکس از دخی و سازش واستون میزارم.

[ ۱۳٩٠/٥/٤ ] [ ۱٠:۳٤ ‎ب.ظ ] [ مامی ]

دنیای کودکان پر از صدا و موسیقی است و در همه جای جهان کودکان دارای این قابلیت هستند که نسبت به موسیقی واکنش نشان دهند. آنها علاقه فراوانی به جستجو در امکانات صوتی هرچیز دارند و از ایجاد صدا از اشیا لذت میبرند و اگر این صدا دارای ریتم باشد، میتواند کاملا آنها را مجذوب کرده و انگیزه موسیقایی آنان را تقویت کند.

کودکان از لحظه تولد و حتا قبل از آن با اصوات موجود در محیط اطراف خود خو میگیرند و بنابر میزان توانایی خود در تولید و جستجو در آواها و اصوات مختلف، با این پدیده ارتباط برقرار میکنند. از آنجایی که واکنش نشان دادن به صدا پیشرفته ترین توانایی در نوزادان است، کودک از همان ابتدای تولد باید از نظر موسیقی تغذیه شود.

خواندن ترانه های ریتمیک ملایم، حس آرامش و امنیت را در نوزاد حساس تقویت میکند. قرنهاست که لالایی های آهنگسازان بزرگ و ملودیهای جذاب خودانگیخته که به آهستگی زمزمه شود، کودکان را به خوابی آرام فروبرده است. در چنین حالتی، کیفیت صدای خواننده اهمیتی ندارد بلکه مهم ارتباطی است که از این طریق با کودک برقرار میشود.

کودکان در حدود سه سالگی علاقه ای واقعی به هر نوع فعالیت موسیقی نشان میدهند و این زمان بسیار مناسبی برای والدین و مربیان است تا در شناخت و درک ساختار موسیقی به کودک کمک کنند. هنگامی که موسیقی به شیوه ای آگاهانه و متناسب با درجه ادراک کودک به وی ارایه شود، بدون شک به شناخت و آگاهی او منجر خواهد شد.

در این سن، کودکان تقریبا در تمام زمان بیداری خود در حال جنب و جوش و فعالیت هستند از راه رفتن و دویدن گرفته تا بالا و پایین پریدن، سر خوردن، جهیدن، تاب خوردن و دست زدن. در بسیاری از موارد این حرکات میتوانند در سمت نمایشی کردن ترانه ها، داستانهای کوچک و ساده و قطعات کوچک موزیکال به کار روند. بازیهایی که همراه با موسیقی اجرا میشوند برای داشتن اوقاتی خوش که همراه موسیقی، فعالیت و سرخوشی است برای کودک و بزرگسال به یک اندازه مفید و نشاط آور است.

میتوان گفت که کودکان در سنین 4 و 5 سالگی، در زمینه به وجود آوردن موسیقی بسیار مصر و علاقمند هستند. آنها از هر گروه سنی دیگری به خلق موسیقی میپردازند، با دقت تمام در گوشه و کنار آن به کشف و جستجو میپردازند و موسیقی محرکی اساسی برای فعالیتهای آنان به شمار میرود. هنگامی که کودکان 4 و 5 ساله اند، برای تجربیات برنامه ریزی شده آمادگی بیشتری دارند و توجه کنید که باید تعادل در این برنامه ریزی رعایت شده باشد. به این ترتیب که زمانی برای شنیدن و شناخت ارزش موسیقی، خواندن، نواختن ساز و ایجاد صدا، ساختن شعر و موسیقی و خلاصه انواع فعالیتهایی که در این صحنه گسترده قابل اجرا هستند، اختصاص داده شود.

شنیدن موسیقی کاریست که میتواند در تمام مراحل فعالیتهای روزانه انجام شود. در واقع عادت به شنیدن موسیقی، پایه و اساس تمام تجربیات موسیقایی است. البته در این سن، کودک به مرحله ای رسیده است که میتواند مدت کوتاهی بنشیند و با دقت به یک اجرای کوتاه یا یک قطعه کوچک موسیقی ضبط شده گوش فرا دهد. قطعات داستانی مانند "پیتر و گرگ" اثر سرگئی پروکوفیف Sergei Prokofiev میتواند در چنین اوقاتی استفاده شود. این داستان به خصوص برای آشنایی با بعضی از سازهای ارکستر مناسب است.

یک فعالیت جذاب دیگر برای این کودکان، شنیدن یک قطعه موسیقی و ساختن داستانی برای آن است. همچنین داستانهایی که با موسیقی پرورانده شده باشند و دارای ریتم و ملودی باشند (در داستانهای زیبای فارسی، از گفتگوهای ریتمیک بسیار استفاده شده است و لزوما نباید به دنبال نمونه خارجی آن بود. از جمله کدوی قلقله زن، کک به تنور، عروسک ناز قندی، نمکی و...) چنین بازیهایی میتواند علاقه کودک به موسیقی را بسیار افزایش دهد.

خواندن ترانه شور و شوق فراوانی برای کودکان به همراه دارد. اکثر کودکان عاشق آواز خواندن و شنیدن آوازی که برای آنها خوانده شود، هستند. صدای کوچک این موسیقیدانان 4 و 5 ساله شاید برای تعقیب بالا و پایینهای موسیقی یک ترانه چندان قوی نباشد، والدین و مربیان باید توجه کنند که نباید بیش از حد توان کودک از او توقع کاری بینقص و خواندن بدون ایراد داشته باشند.


توجه کنید که در این سن ترانه هایی برای خواندن کودک مناسبند که بین نتهای "دو" وسط تا "لا" بعد از آن باشند. برای تشویق کودک به خواندن، باید از ترانه هایی استفاده کنیم که خواندن آن برایش ساده باشد، تعداد اوج و فرودهای آن اندک باشد و برای نواختن آن به تمام کلیدهای پیانو نیاز نباشد. ترانه هایی که از کلمات تکراری، عبارات موزون و الگوهای ریتمیک تکرار شونده برخوردار باشند بسیار مناسبند. از طرفی این اشعار برای پروش قدرت بیان و توسعه گنجینه لغت کودک نیز بسیار مناسب هستند.

اشعار مهدکودکی و ترانه هایی که از طریق شرکت دادن کودک در نوعی بازی و فعالیت مانند دست زدن، پای کوبی و ضرب گرفتن روی میز، شناخت موسیقی وی را تقویت میکنند نیز انتخابهای مناسبی هستند. هنگامی که کلمات شعر در ذهن کودک باقی ماند، میتوان برای افزودن به جذابیت آن و شمردن ضرب از یک ساز ساده کوبه ای استفاده کرد که در این میان میتوان به طبل، دایره زنگی، تکه های چوب و سنج اشاره نمود.

[ ۱۳٩٠/٥/٤ ] [ ۱٠:۳٢ ‎ب.ظ ] [ مامی ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

خداوند در 29 خرداد 84 یکی از فرشته هاشو فرستاد روی زمین.حالا اون فرشته دختر ماست. اسمش رو گذاشتیم ژاسمین.شد دردونه ما. jasmin:گل یاس
نويسندگان
صفحات اختصاصی
امکانات وب

ابزار متحرك زیباسازی وبلاگ


Digital Clock - Status Bar

كد بارش ستاره در وبلاگ

تصاویر زیباسازی نایت اسکین
دریافت همین آهنگ


Get a Glitter Calendar Click Here
ليست وبلاگهای به روز شده